Obsługiwane przez usługę Blogger.

Wiedza niezbędna

by - listopada 08, 2020


W poprzednim tekście, nie pierwszy raz, podkreślałam to, jak ważny jest rozwój samoświadomości w kontekście dbania o własne zdrowie. Zapowiedziałam także, że spróbuję rozwinąć ten temat, aby, być może, ułatwić zrozumienie istoty samoświadomości oraz odpowiedzi na pytanie:

"Jak to właściwie zrobić?" 

Pisałam wielokrotnie, że proces rozwijania własnej świadomości wymaga czasu i cierpliwości, jednak, nie są przy nim potrzebne żadne szczególne umiejętności. W dużej mierze polega na zbieraniu danych i wyciąganiu wniosków z samoobserwacji
Niezwykle przydatna jest w tym procesie uważność (mindfulness), czyli świadome bycie tu i teraz, ponieważ daje przestrzeń do zauważania, co dzieje się ze mną w danej chwili oraz w określonych okolicznościach. 

Tylko zatrzymując się na przeżywaniu teraźniejszości jesteśmy w stanie zrozumieć, co wywołało nasz obecny stan. 

Jaką emocję odczuwam teraz? Co ją wywołało? 
Co się teraz dzieje w moim ciele? 
Co myślę, kiedy ktoś mówi/robi... ? 

Do czego przydaje się taka wiedza? Do pozyskiwania świadomości własnych stanów emocjonalnych, sposobów reagowania w konkretnych sytuacjach i rozpoznawania oddziaływania otoczenia, w którym się obracamy, na nas samych

Stany emocjonalne wywołują długotrwałe nastroje, a charakterystyczne odczucia z naszego ciała mogą nam wyjaśnić źródło stanu naszego zdrowia

Ponadto, samoświadomość jest źródłem wiedzy na swój temat, która ma znaczenie przy budowaniu adekwatnej samooceny i poczucia własnej wartości. Samoświadomość jest podstawą stawiania ambitnych, realnych wymagań wobec siebie samego, ale również, BARDZO POTRZEBNEJ, wyrozumiałości dla siebie

Kiedy dobrze się znamy, wiemy, z czym, z kim czujemy się dobrze i czego potrzebujemy (świadomość własnych potrzeb różnego rodzaju), jesteśmy w stanie kreować wokół siebie otoczenie, w którym będziemy czuć się dobrze. To nie tylko świadomość kolorów, które lubię oraz preferowanego stylu wystroju wnętrz, ale, przede wszystkim, ludzi, którymi chcę się w życiu otaczać oraz jakiego rodzaju środowisko pozwala mi odetchnąć po trudnych chwilach. Tego, jak lubię spędzać czas wolny, co najlepiej mnie odpręża oraz czego należy unikać, by utrzymać równowagę wewnętrzną.

Zalet rozwoju samoświadomości jest dużo więcej, ale mam nadzieję, że te - wymienione - przekonają moich czytelników, jak istotna jest samoświadomość i dlaczego nie warto jej bagatelizować.

A teraz spontaniczna lista pytań, która uprości proces dowiadywania się czegoś (nowego?) o sobie :) 

Kiedy ostatni raz płakałam/-em i dlaczego? 

Co w moim otoczeniu dobrze na mnie wpływa?

Czy jestem szczęśliwa/-y?

Jakich ludzi podziwiam i za co?

W czyim towarzystwie czuję się bezpieczna/-y?

Czy lubię ludzi, z którymi pracuję na co dzień?

Czego potrzebuję w związku z moim partnerem?

Co sprawia mi radość?

W jakich sytuacjach/warunkach odpoczywam?

Czego dla siebie nie chcę?

Jakie moje cechy pomagają mi w osiąganiu moich celów?

Co jest dla mnie najważniejsze?

Co chciałabym/-łbym przekazać swoim dzieciom?

Jak się czuję w towarzystwie rodziny?

Jak okazuję sobie szacunek?


Zdaję sobie sprawę z tego, że niektóre pytania mogą się wydawać trudne, ale warto się nad nimi zastanowić. To, oczywiście, pytania, które spontanicznie przyszły mi do głowy. Można się pokusić o zupełnie inne :)

Być może to, co o sobie odkryję bardzo mnie zaskoczy :)

Pozdrawiam serdecznie,
Marianna Urbanek



~ Bobolin, Fot. M. Urbanek

You May Also Like

2 komentarze

  1. Bardzo fajny to jest artykuł. Dodatkowo przeglądnąłem inne artykuły i też są bardzo ciekawie.

    OdpowiedzUsuń